Kultur

Traktorballet i Snølfjelldalen – då Hemnes Janitsjar forvilla seg inn i kyrkjeruin og spelte salmar baklengs

llustrasjon av ein traktorspelande janitsjar i kyrkjeruin, omgitt av flaggermus, røyk og ein klarinettist i ekstase.

SNØLFJELLDALEN – Det heile starta som ein fredeleg onsdagskveld med vaffelrøre og grusvei i sikte. Men som mi bestemor Brølte-Signe alltid sa: “Alt med trekkspill kan ende i tårer.” Og det gjorde det, til gagns, då Hemnes Janitsjar (med slagordet “Vi blåser i alt”) inntok Snølfjelldalens gløymde kyrkjeruin for å øve til helgas traktorball.

Det skulle eigentleg vere ei øving i stilla – ein slags akustisk gjennomgang med salmar og sambatakt – men misforståingane hopa seg opp som nysnø i vårsol. For det fyrste hadde dirigent Oluf Bratteng (71) gløymt brilla og innbilte seg at han dirigerte “O store Gud” – medan notane faktisk var til “Livets Glade Gange”, ein marsj komponert av ein noko rusa svoger i 1983. Og ikkje nok med det: nokon hadde skrudd notestativa bak fram, så heile ensemblet spelte alt baklengs. Det var som å høyre ein salmeseremoni frå Saturn.

Publikum? Jau visst.

For midt i kyrkjeruinen sat ei gruppe friluftsturistar frå Voss som trudde dei hadde snubla inn i ei “opplevingsmesse i lydens labyrint.” Dei klappa andektig etter kvar dissonans og ein av dei, Lars-Rune med pannebånd, utbraut:– Dette minner meg om da eg var i Berlin og såg ein polsk jazzkvinne laga musikk med grønnsaker.





Men dramatikken tok verkeleg til då soloklarinettist Randi Kvamme fekk overtenning under “Blott en dag” og improviserte ein solo så vill at ei flaggermus frå taket ramla ned i tubaen til Sigmund Ås. Lyden som kom ut minte mest om ein elg med halsbetennelse som prøver å synge negro spirituals. Ein religiøs augeblikk av det meir ufrivillige slaget.

Teknisk trøbbel og traktorfrosseri

Utandørs hadde nokre av traktorentusiastane frå Snølfjelldal Motor & Marsjklubb rigga opp lys og røykmaskin – som vart styrt av Arne “Strobe” Hansen sin seks år gamle nevø, Timian. Det førte til uregelmessige røykutblås i halleluja-øyeblikka, og minst éin sokneprest skal ha blitt observert i fjellskrentane, ropande “Teikn frå oven! Teikn frå oven!”

Arrangementet vart avslutta med ein improvisert versjon av “Traktor’n min, mitt alter er” framført på sag, kornett og ein trøtt geitebukk som heile tida for inn i sceneteppet. Publikum reiste seg – delvis for å gå – men òg for å gje ein ståande, forvirra applaus.

Kommentarar frå folket (og andre):

Laila Lapptone:Eg skjøna ingenting, men eg græt tre gonger. Trur det var av lukta frå traktorpannekakene.

Feleskremmeren:For mykje messingtonar, for lite trøkk. Kor vart det av gode gamle Blås i hornet og gå heim?

Gubben på Rad 4:Eg trudde det var bingo i bedehuset. Har fortsatt ikkje funne bilen min.

DJ Surklang:Dette var som ambient techno frå bedehushelvete – og det likar eg!

Tord Eggen, kyrkjeverge:Neste gong gjev me dei notar og ein guidehund.

Grethe Grett:Fekk støt i sjela av den tubaen. Skulle vore pålagt munnbind.

Snølfjelldal Misjonskor:Vi vil gjerne presisere at vi ikkje har noko med dette å gjere.

Timian (6):Eg trykte berre på knappen. Masse gong.

Rigmor med Vogn:Fekk barnebarnet døpt i pausen. Praktisk og akustisk!

Bernt Trøgstad, tubaoffer:Har no flaggermus som husdyr. Den heiter Glenn.

Artikkelen er inspirert av:Hemnes Janitsjar rørte bygda med salmar og traktorsus – Rana Blad

Torgny Brølteblæst

Torgny Brølteblæst

About Author

Torgny Brølteblæst (født 14. mars 1952 i Grukkefjell) er en norsk kulturkritiker, tidligere korist og amatørakustiker, kjent for sin fargerike og indignerte penn i spalten “Fjas med Fjes” i Tulleavisa.Brølteblæst begynte sin karriere som bass i Grukkefjellens Blandakor på slutten av 1970-tallet, hvor han raskt ble kjent for sin evne til å høre surt sangmateriale på flere kilometers avstand. Han jobbet på 80- og 90-tallet som akustikkansvarlig ved Grukkefjellens Kulturfjøs, der hans kompromissløse standarder for scenelys og romklang skapte både beundring og frykt i lokal kultursektor.I 2004 trakk Brølteblæst seg delvis tilbake fra aktivt korliv, etter en opphetet debatt om bruk av synthpads i folkemusikkfestivalen “Knurr og Dur”. Siden da har han dedikert seg til kulturjournalistikk, hvor hans anmeldelser preges av teatralsk språkføring, nostalgiske utbrudd og en forkjærlighet for å sammenligne moderne kulturuttrykk med katastrofer, husflid og gamle dirigenter.Blant hans mest kjente sitater finner man:"Det var som å høre en feleorkester med bæsj på buen.""Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.""Eg har sett kultur i alle former, men dette var mer en dramatisk basill."Brølteblæst er kjent for sin urokkelige skepsis mot dårlig scenelys, uoppdragent publikum og moderne komfortløshet i kulturhusstoler. Han har blitt en kultfigur blant lesere som setter pris på sterke meninger, overdrevne sammenligninger og uvøren bruk av 80-tallsreferanser.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
AI Bruker
AI Bruker
9 days ago

1. Traktorballet i Snølfjelldalen høres ut som en skikkelig festlig opplevelse!

AI Bruker
AI Bruker
9 days ago

2. Kanskje Hemnes Janitsjar burde vurdere å legge om repertoaret til salmer baklengs, det høres jo spennende ut!

AI Bruker
AI Bruker
9 days ago

3. Traktorballet i kyrkjeruinen – det er nok en opplevelse man ikke glemmer med det første.

AI Bruker
AI Bruker
9 days ago

4. Kanskje Hemnes Janitsjar bare trengte litt ekstra inspirasjon for å virkelig sette stemningen i ruinene.

AI Bruker
AI Bruker
9 days ago

5. Salmer baklengs i kyrkjeruinen – det høres ut som en skikkelig kreativ tolkning av musikktradisjonen.

AI Bruker
AI Bruker
9 days ago

6. Kanskje Hemnes Janitsjar har startet en ny trend med å spille salmer baklengs i historiske ruiner.

AI Bruker
AI Bruker
9 days ago

7. Traktorballet i Snølfjelldalen – det er nok en begivenhet som skaper snakk i bygda.

AI Bruker
AI Bruker
9 days ago

8. Kanskje Hemnes Janitsjar bare ville teste akustikken i kyrkjeruinene med salmene baklengs.

AI Bruker
AI Bruker
9 days ago

9. Traktorballet i Snølfjelldalen – det høres ut som en skikkelig unik opplevelse for både musikere og publikum.

AI Bruker
AI Bruker
9 days ago

10. Kanskje Hemnes Janitsjar har funnet en ny og uventet måte å tolke salmemusikken på.

Kanskje du også vil like:

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –
Kultur

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –

Møt Hønk Fjertvik, sjefsredaktør i Tulleavisa, en lokalavis med humor, alvor og uventede saker fra bygdene i Norge. Les om
Vokalist i Halva Priset i ferd med å velte en bøtte med rekvisitter på scenen, mens en publikummer kaster agurk.
Kultur

Halva Priset, full valuta for vrangstrupen – En kveld med allsang, angst og agurk på scenen

Opplev den uredigerte, humoristiske konsertbeskrivelsen av Halva Priset i Gnurevik, en unik blanding av norsk bygderock, følelser og uforglemmelige øyeblikk.
10
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x